Podcasts zijn dit jaar aan een flinke klim bezig. Dat zie je ook in social profit.

Zes maanden geleden signaleerden we podcasts als een van de 5 storytelling-trends om in de gaten te houden voor 2020. Dat dringt nu snel door in social profit, merken we.

We kwamen net deze mooie podcast van De ZorgSamen tegen, een organisatie die rond veerkracht in de zorg werkt. Artsen vertellen hoe ze in het rood zijn gegaan in de coronacrisis. Het interview duurt 21 minuten.

Podcasts in musea

In de cultuursector is Museum M een podcast-pionier. Moving Henry vertelt over de verhuizing van het praalgraf van Hendrik I in de Leuvense Sint-Pieterskerk. De 5 afleveringen duren elk 20 tot 25 minuten.

Musea lenen zich natuurlijk uitstekend tot podcasts. Zeker als ze een audiotour hebben, kunnen ze een deel daarvan als podcast publiceren. Die kunnen ze gebruiken in de aanloop naar het bezoek, om publiek te lokken, of om het bezoek voor te bereiden. Nadien kan het publiek het bezoek nog eens herbeleven.

Paul Verhaeghe

Ook politieke organisaties ontdekken stilaan de podcast. De groene denktank Oikos publiceerde bijvoorbeeld dit gesprek van Dirk Holemans met de bekende psycholoog Paul Verhaeghe over de economie van de toekomst. Het gesprek duurt 20 minuten.

14 procent luistert naar podcasts

Vorig jaar luisterde al 14 procent van de Vlamingen minstens maandelijks naar een podcast, bleek uit de jaarlijkse Digimeter. Daarmee “bereikt ook deze mediavorm stilaan het omslagpunt vanaf waar het plots snel zou kunnen gaan”, stelden de onderzoekers.

podcast social profit
Foto CoWomen / Unsplash

De meeste podcasts bereiken de Vlaamse luisteraars nog steeds via websites (52 procent). “Maar het valt op dat platformen als Spotify (27 procent), Apple (20 procent) en Google (12 procent) hier alsmaar belangrijkere gatekeepers worden”, meldde de Digimeter.

Wil je zelf podcasts gaan maken? De komende maanden vinden opnieuw verschillende podcast-opleidingen plaats. Deze eerstvolgende, op 2 juli, is een online-opleiding met podcast-maker Sara Logghe.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *