Wie zijn we?

Goede storytelling begint bij ons Story Design Canvas. Bedrijven, socialprofitorganisaties en overheden maken er krachtige verhalen mee. Wij helpen hen daarbij, via opleidingen, advies en consultancy. Chief Storytelling Officer is Rudy Pieters.

Rudy Pieters

Rudy Pieters

Rudy Pieters is storyteller, schrijver en een veelgevraagd spreker. Als trainer, coach, consultant en adviseur helpt hij organisaties hun eigen verhalen te vinden, zowel hun grote verhaal als hun vele kleine verhalen.

Hij doet dat via Verhalenmakers, waarvan hij CEO is. Het bedrijf ondersteunt organisaties niet alleen, het maakt ook zelf verhalen voor die organisaties, vooral videoverhalen.

Rudy was tot 2007 journalist en geeft sindsdien communicatieadvies, vooral over communicatiestrategie en digitale media. Hij leidde negen jaar lang Publiek Centraal, de grote communicatieorganisatie die hij mee had opgericht.

Vanaf 2015 ging hij zich specialiseren in storytelling.

Verhalenmakers

Verhalenmakers maakt verhalen voor bedrijven, socialprofitorganisaties en overheden. Het helpt die organisaties ook zelf hun verhalen te vinden en te vertellen.

Klanten van Verhalenmakers zijn onder meer: TP Vision, Sobinco, Sentia Belgium, IFOAM Organics Europe, Sectoraal Vormingsfonds Dienstencheques, ministerie van Defensie, de federale Ombudsman, de Belgische Senaat, FOD Mobiliteit en Vervoer, Departement Cultuur, Jeugd, Media (Vlaamse overheid), Agentschap Facilitair Bedrijf (Vlaamse overheid), GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, Antwerp Symphony Orchestra, VVSG, çavaria, Ziekenhuis Geel, Liga voor Mensenrechten, VVSG, Provincie Oost-Vlaanderen, Stad Gent, Politiezone Gent, Vrije Universiteit Brussel, Universiteit Antwerpen, Vives, Howest, Groen, Trividend, çavaria, Ziekenhuis Geel, Liga voor Mensenrechten, Toerisme Vlaams-Brabant, Femma, ABVV, Vlaamse Kunstcollectie, Cultuurconnect, Erfgoedcel Brugge.

Verhalenmakers is meer dan een bedrijf. Het is een storytelling-community. Wij verzamelen en delen kennis en inspirerende voorbeelden over storytelling.

De kracht van storytelling

Niemand twijfelt vandaag nog aan de kracht van storytelling. Verhalen kunnen daarom niet langer ontbreken in de marketing en communicatie van bedrijven, socialprofitorganisaties en overheden. Een sterk verhaal brengt zowel hun klanten en publiek als de eigen medewerkers, leden en vrijwilligers in beweging.

Rudy leert organisaties zelf inspirerende verhalen te vertellen waarmee ze via alle beschikbare communicatiekanalen (online en offline) hun klanten en publiek kunnen bereiken. Hij ontwikkelde daarvoor het storycanvas.

Hij zet storytelling ook in om de missie, visie en strategie van een organisatie helder te krijgen, om organisaties te veranderen en vernieuwenn en om de interne communicatie van organisaties efficiënter te maken.

Journalist

Zijn liefde voor verhalen ontdekte hij als journalist bij De Gentenaar (Het Nieuwsblad), De Morgen, Knack en Radio 1.

Hij schreef een boek over de diefstal van De Rechtvaardige Rechters en ontwikkelde een rondleiding over dat bijzondere verhaal. Voor de catalogus van de tentoonstelling Fake – not fake (Groeningemuseum, Brugge) schreef hij een hoofdstuk over Jef Van der Veken, de intrigerende restaurateur en kopiist van Vlaamse Primitieven.

Communicatie

Sinds 2007 geeft Rudy Pieters communicatieadvies, vooral over communicatiestrategie en digitale media. Hij geeft opleidingen en begeleiding aan bedrijven, socialprofitorganisaties en overheden en is gastdocent communicatie en storytelling aan de Hogeschool Gent en Vives.

Van 2013 tot 2022 leidde hij Publiek Centraal, de vzw die hij in 2013 mee had opgericht om organisaties in social profit en overheid te ondersteunen. Publiek Centraal groeide in korte tijd uit tot een netwerk van meer dan tweeduizend communicatieprofessionals.