Wie zijn nu die steeds talrijker Vlamingen die naar podcasts luisteren? Vooral jongeren, dat verrast niet. Maar ook veertigers en vijftigers luisteren regelmatig.

Vorig jaar luisterde al 14 procent van de Vlamingen minstens maandelijks naar podcasts, blijkt uit de jongste Digimeter. De doorbraak nadert snel, zeiden de onderzoekers.

Maar wie is die Vlaamse podcast-luisteraar precies? Zit hij ook in jouw doelgroep? We analyseerden de Digimeter-cijfers.

podcasts Vlaanderen Digimeter
Foto Austin Distel | Unsplash

Jongeren en podcasts

Het eerste wat opvalt: podcasts zijn populair bij jongeren en dertigers. Van de 16- tot 34-jarigen zegt minstens een vijfde zeker รฉรฉn keer per maand naar een podcast te luisteren.

De grootste luisteraars zijn de 25- tot 34-jarigen: daarvan luistert al bijna een kwart (23 procent) minstens รฉรฉn keer per maand, 16 procent zelfs minstens รฉรฉn keer per week. Maar de 16- tot 24-jarigen zitten daar met respectievelijk 20 en 10 procent niet zo ver achter.

podcasts Vlaanderen Digimeter
Bron: Imec/Digimeter

Ook veertigers en vijftigers

Wat tegelijk opvalt: ook veertigers en vijftigers luisteren regelmatig naar podcasts: 18 procent van de 35-44-jarigen en 15 procent de 45- tot 54-jarigen luistert minstens รฉรฉn keer per week. Groot is het verschil tussen veertigers en vijftigers niet.

Pas boven de 55 jaar daalt het podcastgebruik tot onder het Vlaamse gemiddelde.

Voor veel organisaties die iets met podcast willen gaan doen in hun communicatie, biedt dit perspectieven. De meeste leeftijdscategorieรซn zijn sterk vertegenwoordigd.

podcasts in Vlaanderen Digimeter
Foto Malte Wingen | Unsplash

Online veelvraat lust ook podcasts

Maar leeftijd zegt niet alles. De Digimeter deelde de Vlamingen op in vijf mediaprofielen (โ€videoprofielenโ€) en paste die ook toe op podcasts.

podcasts in Vlaanderen Digimeter
Bron: Imec/Digimeter

Wat blijkt? Als we opnieuw naar de Vlamingen kijken die minstens รฉรฉn keer per maand naar podcasts luistert, dan springt de online veelvaart daar met 32 procent duidelijk bovenuit. Die groep, goed voor 8 procent van de Vlamingen, is jong, hoger opgeleid, โ€œkijkt vooral veel, vooral online, en het hoeft zeker niet altijd legaal te verkrijgen zijn.โ€

De online veelvraat is in zijn mediagedrag meer dan andere profielen ondergedompeld in de personencultuur, zegt de Digimeter. Opnieuw geen verrassing: een kwart van de Vlamingen die minstens รฉรฉn keer per maand naar podcasts luistert, geeft aan โ€œnaar een podcast te luisteren van personen die ze reeds volgden.โ€

Wereldse lekkerbek

Ook de wereldse lekkerbek laat zich met 20 procent niet onbetuigd. Deze groep, goed voor 19 procent van de Vlamingen, is eveneens jong en hoger opgeleid. Maar zijn mediagedrag is internationaler.

Voor videocontent is hij minder dan de online veelvraat aan de traditionele schermen en de Vlaamse content gehecht. Je vindt hem het vaakst op streamingdiensten als Netflix.

podcasts Vlaanderen Digimeter
Foto Kate Oseen | Unsplash

Daar zijn de veertigers en vijftigers weer

Maar ook in deze mediaprofielen herkennen we de veertigers en vijftigers goed. Het zijn de gulle gulzigaards, zoals de Digimeter hen noemt. Ze zijn goed voor bijna een kwart (23 procent) van de Vlamingen, en het zijn voor een groot deel de ouders van de online veelvraten en wereldse lekkerbekken.

De gulle gulzigaard kijkt veel video, en combineert daarbij oude en nieuwe kanalen en schermen. Hij behoudt dus deels zijn oude mediagedrag en voegt daar via zijn kinderen nieuw gedrag aan toe.

Conclusie: ook veertigers en vijftigers luisteren vaak naar podcasts, maar ze hebben dus vaak kinderen die hoger opgeleid zijn (of aan een hogere opleiding bezig zijn) en die met de ogen dicht hun weg vinden in het snel veranderende medialandschap.

Wil je zelf podcasts gaan maken? De komende maanden vinden opnieuw verschillende podcast-opleidingen plaats. Deze eerstvolgende, op 2 juli, is een online-opleiding met podcast-maker Sara Logghe.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *