Je winkelwagen is momenteel leeg!
Zonder spanningsboog heb je geen verhaal. Zodra het publiek weet wat het probleem van de hoofdpersoon is, wil het weten hoe die hoofdpersoon dat oplost.
Zonder spanningsboog werkt je storytelling voor geen meter. Je video, je podcast, je tekst mag nog zo fraai ogen of klinken, zonder spanningsboog haakt je publiek meteen af.
Het is de spanningsboog die ervoor zorgt dat je kijker, je luisteraar, je lezer je verhaal tot de laatste seconde volgt.
Hoe creรซer je een spanningsboog?
Hoe creรซer je zo’n spanningsboog? Door je heel erg op het eerste obstakel en het doel van de hoofdpersoon te focussen, want die boog wordt tussen die twee punten gespannen.
Zodra het publiek weet wat het probleem van de hoofdpersoon is, het eerste obstakel, wil het namelijk weten of (en hoe) die hoofdpersoon dat probleem oplost, en dus zijn doel bereikt. Het publiek voelt intuรฏtief waar het verhaal naartoe gaat.
Obstakel en doel zijn daarom twee belangrijke onderdelen van het Story Design Canvas.
Het verhaal van Dominique
In opleidingen demonstreren we het canvas regelmatig met het verhaal van Dominique, die in 2016 in Brugge haar eigen zaak met handgemaakte handtassen opzette, Mien Kaba, en zo haar droom realiseerde. De overheidsdienst Start&Go, die Dominique adviseerde bij de opstart, maakte er een testimonial over.
In de video vertelt Dominique hoe ze in haar werk als ambtenaar haar creatief ei niet kwijt kon, daarom (1) begon te dromen van een eigen zaak, (2) vervolgens op andere starters ging letten en tot slot (3) bij Start&Go aanklopte.
Drie acties dus. De testimonial werkt omdat elk van die drie acties Dominique een stap dichter bij haar doel brengt. Zodra je er andere acties gaat tussen gooien, acties die niets met haar doel te maken hebben, is het om zeep – hoe interessant die acties ook mogen zijn.
Weg spanningsboog
Stel dat Dominique een totaal nieuw procรฉdรฉ om handtassen te maken had uitgevonden, en je had haar dat in deze testimonial laten vertellen, dan had dat de kijker ogenblikkelijk in de war gebracht. Hoezo? Ging dit verhaal niet over een eigen zaak opstarten dan? Wat heeft een innovatief procรฉdรฉ om leer te bewerken daarmee te maken? Weg spanningsboog.
De truc is dus: schrappen. Laat je hoofdpersoon niet alles vertellen wat hij/zij heeft meegemaakt. Kies enkel de acties die recht naar doel leiden. Goethe zei het al, in de beperking toont zich de meester.
Geef een reactie