Wie zijn nu die steeds talrijker Vlamingen die naar podcasts luisteren? Vooral jongeren, dat verrast niet. Maar ook veertigers en vijftigers luisteren regelmatig.

Een van de snelst groeiende vormen van storytelling is de podcast.

In 2023 luisterde al 26 procent van de Vlamingen minstens maandelijks naar podcasts, blijkt uit de Digimeter.

Maar wie is die Vlaamse podcast-luisteraar precies? Zit hij ook in jouw doelgroep? We analyseerden de Digimeter-cijfers.

podcasts Vlaanderen Digimeter
Foto Austin Distel | Unsplash

Vooral twintigers en dertigers

Het eerste wat opvalt: podcasts zijn populair bij twintigers en dertigers.

De grootste luisteraars zijn de 25- tot 34-jarigen: daarvan luistert al meer dan vier op de tien (42 procent) minstens één keer per maand naar podcasts.

Bij de 18- tot 24-jarigen luistert een derde minstens maandelijks, maar in deze leeftijdscategorie zien we wel een daling met 5 procentpunten.

Bron: Imec/Digimeter

Ook veertigers en vijftigers

Wat tegelijk opvalt: ook veertigers en vijftigers luisteren regelmatig naar podcasts: 31 procent van de 35-44-jarigen en 28 procent de 45- tot 54-jarigen luistert minstens één keer per week. Groot is het verschil tussen veertigers en vijftigers niet.

Pas boven de 55 jaar daalt het podcastgebruik tot onder het Vlaamse gemiddelde.

Voor veel organisaties die iets met podcast willen gaan doen in hun communicatie, biedt dit perspectieven. De meeste leeftijdscategorieën zijn sterk vertegenwoordigd.

podcasts in Vlaanderen Digimeter
Foto Malte Wingen | Unsplash

Dit bericht werd gepubliceerd op 16 juni 2020 en geüpdatet op 15 mei 2024.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *