Storytelling op zich volstaat niet meer. Het moet duidelijke storytelling zijn. Anders haakt je publiek meteen af. Maar hoe maak je een duidelijk verhaal? Met deze tips breng je je storytelling snel naar een hoger niveau.

1. Richt je op รฉรฉn hoofdpersoon

In een verhaal komen vaak meerdere personen voor. Richt je spot op รฉรฉn persoon: de hoofdpersoon. Geef die alle aandacht, van bij het begin. Duidelijke storytelling betekent dat je publiek meteen weet over wie het verhaal op de eerste plaats gaat.

In een van de klantverhalen die Codabox op zijn website vertelt, is Josรฉ bijvoorbeeld de hoofdpersoon. 

Tip: geef je hoofdpersoon van bij de start een voornaam. (Of laat de naam zien als het een video- of fotoverhaal is.) Daardoor kan je publiek zich meteen identificeren met je held of heldin. Storytelling draait om empathie.

storytelling hoofdpersoon

2. Beperk je tot รฉรฉn verhaal

In opleidingen krijgen we soms de vraag: kunnen we twee of drie of zelfs meer verhalen tegelijk vertellen? Kunnen we die verhalen niet door elkaar weven, zoals in een film of roman? Dat doen we beter niet.

Wij maken geen film of roman. Ons verhaal duurt meestal maar รฉรฉn tot twee minuten. Meerdere verhaallijnen door elkaar weven betekent dat je meerdere hoofdpersonen opvoert. Dat maakt het voor je publiek veel minder duidelijk. Verwarrend zelfs. Wie moet ik nu volgen? Bovendien komt geen enkele hoofdpersoon goed uit de verf.

Duidelijke storytelling betekent dus keuzes maken, zoals bij elke vorm van communicatie. Duidelijke storytelling betekent: รฉรฉn verhaal.

3. Ga meteen op doel af

Waar gaat dit verhaal nu eigenlijk over? Die vraag rijst al snel bij het publiek als een verhaal niet duidelijk is. Je ziet wel wie de hoofdpersoon is. Maar waar gaat die precies naartoe? (Lees voort na de foto.)

tips voor duidelijke storytelling

Het is belangrijk dat het publiek van bij het begin weet wat het doel is van de hoofdpersoon. Wat wil die bereiken? Het doel is niets anders dan de omkering van het eerste obstakel, het probleem dat het verhaal in gang steekt. (In het Story Design Canvas vullen we daarom het doel meteen in zodra het eerste obstakel duidelijk is.)

Als je hoofdpersoon op een belangrijke afspraak in Brussel moet zijn, maar hij mist zijn trein (obstakel 1), dan weet je als lezer, kijker of luisteraar meteen wat het doel is: op tijd op zijn afspraak geraken.

Het enige wat je dan wil weten van die hoofdpersoon is: wat hij doet om dat doel te bereiken? De volgende trein nemen? Naar huis hollen en in de auto springen? Een taxi bellen? En zal hij doel bereiken? Zal hij zijn afspraak halen?


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *