Verhalen op sociale media zijn vaak verkapte promopraatjes. Het Belgische marketingbedrijf Ampersand laat zien dat storytelling op sociale media anders kan. Meteen het begin van een nieuwe reeks over bedrijven, vzw’s en overheden die hun sociale media echt beter maken met hun verhalen.

Veel bedrijven, socialprofitorganisaties en overheden blijven op hun sociale media nog te vaak steken in pure promotie. Ze willen er vooral verkopen. Terwijl wie op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of TikTok zit, daar op de eerste plaats voor de verhalen en verhaaltjes komt. Je wil niet voortdurend het gevoel hebben dat je in een winkel rondloopt.

Hang de verkoper niet uit

Hang op sociale media dus de verkoper niet uit, ook niet in je storytelling. In de Verhalenmakers-opleidingen voor bedrijven en zelfstandigen en voor social profit en overheid toon ik tal van inspirerende voorbeelden van storytelling van organisaties die dat goed begrepen hebben (in Storytelling op sociale media gaat het zelfs uitsluitend over sociale media).  

storytelling op sociale media: Lieselot op Instagram Stories Ampersand

Een voorbeeld dat ik dan graag toon, is dat van Ampersand, het marketingbedrijf van Anouck Meier. Haar website staat vol verhalen (daar hebben we het een andere keer over, in onze reeks over inspirerende websites met storytelling, die we vorige maand begonnen zijn). Haar sociale media doen daar nog een schep bovenop.

Testimonials op Instagram Stories

Op Instagram Stories bijvoorbeeld publiceert Ampersand tal van testimonials, verhalen van tevreden klanten. Die zijn allemaal samengebracht in een Hoogtepunt (highlight) met als titel Testimonials.

Het is werkelijk een indrukwekkende stoet van ondernemers die met de hulp van Ampersand een flinke stap vooruit hebben gezet, een perfect voorbeeld van storytelling op sociale media.

Klantverhalen hebben de magische eigenschap dat ze toekomstige klanten die sterk overwegen iets bij jou te kopen maar nog wat twijfelen, definitief van die twijfel verlossen.

Zonder obstakel geen verhaal

Zoiets werkt alleen maar als je je klant een echt verhaal laat vertellen. Anders hang je weer de verkoper uit, maar dan met je klant als spreekbuis.

Okรฉ, maar wat is dat dan, een echt verhaal? In ons Story Design Canvas zie je dat obstakels een centrale plaats innemen in elk verhaal. Het obstakel is wat een verhaal onderscheidt van het promopraatje. De klant vertelt welk probleem hij eerst had. Dat probleem heeft hij dan opgelost – met jouw hulp.

In veel zogezegde verhalen ontbreekt het obstakel. Het is een van de klassieke fouten in storytelling.

storytelling op sociale media: Griet op Instagram Stories Ampersand

Ampersand focust op het obstakel

Je verhalen op sociale media zijn meestal een pak korter dan die op je website. Vaak is het zelfs niet meer dan een quote, een paar zinnen die meteen een heel verhaal schetsen. Het is belangrijk dat je in die paar zinnen het obstakel vermeldt.

Lieselot vertelt bijvoorbeeld dat ze vroeger moeite had iets te verzinnen en haar Instagramberichten tussendoor schreef. Griet zegt in haar testimonial dat ze vroeger niet veel content maakte omdat ze haar eigen teksten niet goed vond. (Ook gemerkt dat veel obstakel-zinnen het woord “vroeger” bevatten?)

Veel toekomstige klanten van Ampersand zullen de obstakels van Lieselot en Griet meteen herkennen. En zodra die herkenning plaatsvindt, heb je de connectie gecreรซerd die zo cruciaal is voor storytelling. Het is dankzij die connectie dat storytelling je eerder dan pure promotie een nieuwe klant oplevert.

Sociale media en het Story Design Canvas komen in de opleidingen van Verhalenmakers uitvoerig aan bod.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *