Categorieën
voorbeelden

Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker

Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker toont hoe het moet. In deze nieuwe reeks belichten we websites die veel plaats inruimen voor verhalen.

In mijn opleiding Storytelling voor social profit en overheid toon ik tal van inspirerende voorbeelden van storytelling van socialprofitorganisaties. Allesoverkanker.be is daarbij al enkele jaren een van mijn favorieten.

Ik benadruk telkens graag hoe de informatiewebsite van Kom op tegen kanker niet alleen heel wat medische informatie bevat, maar ook vol verhalen staat van mensen die op de een of andere manier met kanker te maken kregen. Storytelling geeft je website een gezicht, vertel ik dan. Een mooier voorbeeld Allesoverkanker.be valt moeilijk te vinden.

Allesoverkanker.be in het nieuw

Sinds december zit Allesoverkanker.be helemaal in het nieuw. De vele informatie is nu nog beter doorzoekbaar. Op de startpagina bijvoorbeeld trekt de zoekfunctie alle aandacht, met rechts ook nog eens een lijstje met de meest voorkomende kankers. Een tien voor usability.

Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker

Veel storytelling op Allesoverkanker.be

Nog enthousiaster werd ik toen ik zag hoe ook de nieuwe Allesoverkanker.be veel aandacht besteedt aan storytelling. En niet zomaar. Niet omdat iedereen tegenwoordig iets met storytelling wil doen. Neen, de verhalen zijn hier zeer functioneel. Ze maken de website gewoon nóg beter.

Zoek of klik je op de startpagina bijvoorbeeld op “prostaatkanker”, dan beland je op de pagina “Alles over prostaatkanker”.

Verhalen geven je website een gezicht

Meteen onder die informatie vind je een verhaal, een getuigenis van iemand met prostaatkanker te maken kreeg. Zo maak je de “droge” medische informatie over dit onderwerp ineens een pak concreter.

Opnieuw geeft storytelling deze website een gezicht: Alles over kanker heeft het niet alleen over kanker, maar ook over mensen met kanker. Zo creëer je een diepere connectie met je websitebezoeker. Meer nog, door die connectie blijft de informatie langer hangen bij je bezoeker.

Maak je verhalen doorzoekbaar

Nog mooier is dat de nieuwe Allesoverkanker.be de verhalen doorzoekbaar maakt. Zo staat bij de getuigenis over prostaatkanker een knop “Naar alle verhalen over prostaatkanker”.

Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker

Je komt dan inderdaad op een pagina waar je inderdaad nog meer over prostaatkanker vindt. Maar je kunt er ook zelf gaan filteren. Je kunt verhalen zoeken voor elk type kanker (of tumor). En daarnaast ook nog eens op thema, bijvoorbeeld “Emoties”, “Erfelijkheid”, of “Jong en kanker”.

Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker
Storytelling geeft je website een gezicht: Alles over kanker

De nieuwe Allesoverkanker.be toont dus perfect hoe je al de expertise die je via je website wil delen, nog leesbaarder maakt door er verhalen aan toe te voegen. Storytelling geeft aan al die abstracte feiten en cijfers een gezicht.

Ik heb de screenshots van de nieuwe Allesoverkanker.be ondertussen toegevoegd aan de presentatie van mijn opleiding. Ik kan niet wachten om mijn enthousiasme hierover te delen.

Opleiding storytelling voor social profit en overheid

Werk je voor socialprofitorganisatie of overheid? En wil je je communicatie nog sterker maken met verhalen?

In de opleiding Storytelling voor social profit en overheid leer je in één dag goede verhalen te bouwen met behulp van het storycanvas van Verhalenmakers. Tegelijk leer je hoe andere organisaties, waaronder dus Kom op tegen kanker, op een slimme manier van storytelling gebruik maken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *