Het Storycanvas van Verhalenmakers is vernieuwd! Het werd een flinke make-over, zelfs de naam is veranderd, naar Story Design Canvas. Je zal nu nog intuïtiever, nog sneller een verhaal kunnen ontwerpen dat volledig is afgestemd op je doelgroep en call to action.

Het Storycanvas is al enkele jaren het succesnummer van Verhalenmakers. Enkele duizenden communicatieprofessionals gingen er al mee aan de slag. Ik gebruik het canvas in elke opleiding, en op het eind zeggen de deelnemers bijna zonder uitzondering dat het canvas de grootste winst is die ze uit de opleiding haalden. “Eindelijk een framework dat mij zegt hoe ik eraan moet beginnen.”

Story Design Canvas

Ontwerp in 20 minuten een verhaal

Het basisconcept van het canvas is daarom hetzelfde gebleven. Never change a winning canvas. Nog steeds is het Story Design Canvas, zoals het nu heet, een tool waarmee je in 20 minuten een verhaal kunt ontwerpen. Nog steeds kun je er een verhaal mee maken dat perfect is afgestemd op de doelgroep die je voor ogen hebt en op de actie die je van die doelgroep wil.

De aanpassingen hebben het canvas nog intuïtiever en flexibeler gemaakt. En ze verankeren elk verhaal nog sterker in je organisatie- en communicatiestrategie.

Missie en visie als basis

De belangrijkste aanpassing is de toevoeging van enkele extra vakken. In de eerste nieuwkomer komt het doel van de doelgroep. Ik stel namelijk keer op keer vast dat communicatieprofessionals daar het makkelijkst uit bocht gaan.

De andere extra vakken zijn voor de missie en visie, het fundament van elke organisatie. Daardoor worden de parallellen met de obstakels, de acties en het doel van de hoofdpersoon goed zichtbaar. (En zo zie je ook – een mooi meegenomen neveneffect – dat je missie en visie niets anders dan het verhaal van je organisatie zijn.)

Meer obstakels en acties

Daarnaast hebben we het aantal obstakels en acties in je verhaal flexibeler gemaakt. In het vorige Storycanvas had je drie vakken voor de acties, één voor elk actie, en drie voor de obstakels, één voor elk obstakel. Maar soms is een verhaal iets langer (of korter), heeft het iets meer (of iets minder) obstakels en acties.

Daarom zijn de acties nu samengevoegd in één vak, waarin je drie tot vijf acties kunt schrijven. Hetzelfde deden we met de obstakels.

Story Design Canvas

Eerst design, dan pas productie en distributie

De kwaliteit van veel storytelling laat vandaag te wensen over omdat de focus meteen op de uitwerking ligt. Alle aandacht gaat naar de productie (vaak video) en naar de distributie (vaak via sociale media).

Maar een verhaal mag nog zo goed gemaakt zijn, en op het juiste moment via het juiste kanaal verspreid zijn, als het niet goed ontworpen is, dan mag je het vergeten. Dan kijkt geen kat naar je video op Instagram of TikTok.

Story design dus is het allerbelangrijkste. Vandaar ook de nieuwe, preciezere naam.

Story Design Canvas intensief testen

We hebben het Story Design Canvas de afgelopen weken al meerdere malen getest en de reacties waren unaniem positief. Om er het perfecte Story Design Canvas van te maken, gaan we het tot de zomer blijven testen, intensief testen zelfs, zowel tijdens 1 op 1-sessies als tijdens opleidingen.

Na de zomer volgt dan de officiële lancering, met een nieuw gratis e-book en een volledig nieuwe online-opleiding.

Het Story Design Canvas gebruiken we in al onze storytelling-opleidingen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *