Welke storytelling-trends heeft 2024 voor ons in petto? Ik zie er drie. En dat AI in twee van de drie een rol speelt, zal je niet verbazen.

Sinds 2015 reserveer ik elke week een halve dag om op alle mogelijke kanalen naar voorbeelden van storytelling te zoeken. Mijn database telt ondertussen meer dan 1000 van die voorbeelden, allemaal keurig gelabeld en geordend. Dat is handig om mijn opleidingen en consultancy-opdrachten mee te stofferen.

Maar zoโ€™n verzameling helpt me ook om nieuwe evoluties te detecteren. De jongste maanden zag ik drie trends verschijnen die in 2024 ongetwijfeld nog sterker zullen worden en wellicht zelfs een prominente rol zullen gaan spelen in storytelling.

Trend #1. Nog meer transparantie via storytelling

Storytelling maakt je organisatie transparanter: dat stond al in mijn lijstje storytelling-trends voor 2020. Toen was de opmars van fake news vooral de trigger. Nu doet zich opnieuw een stroomversnelling voor, en die heeft alles te maken met AI natuurlijk.

AI-tools als ChatGPT veroveren in recordtempo de werkvloer. Ze zullen organisaties ongetwijfeld efficiรซnter maken. Maar tegelijk zullen ze potentiรซle klanten makkelijker aan het twijfelen brengen. โ€œIs dit door een mens of een machine gemaakt?โ€ โ€œPraat ik nu met een mens of met een robot?โ€

ChatGPT storytelling

Voor producten en diensten waarin de menselijke factor cruciaal blijft, zullen potentiรซle klanten meer dan ooit die menselijke factor willen zien. Daarom zullen achter de schermen-verhalen, en vooral making of-verhalen, sterk aan belang winnen in 2024.

Je klanten willen vooraf zien hoe iets gemaakt is, hoe iets tot stand is gekomen. Ze willen zien of er voor de cruciale aspecten van je product of dienst โ€“ de aspecten die mensen liever niet toevertrouwen aan een machine, denk maar aan gezondheidszorg, financieel advies en andere privacygevoelige activiteiten โ€“ echt mensen aan het werk zijn (geweest). Making of-verhalen maken je organisatie nog transparanter.

Trend #2. Meer efficiรซntie in storytelling (dankzij AI)

AI zal organisaties dus efficiรซnter maken. En dat heeft ook zijn weerslag op de manier waarop organisaties content maken. En wie contentcreatie zegt, zegt natuurlijk storytelling.

Vooral in story production, de stap die na story design komt, zal ChatGPT zich steeds nadrukkelijker laten gelden.

Aangezien รฉรฉn verhaal meestal via verschillende kanalen gepubliceerd wordt, zullen content creators nog veel meer dan dit jaar een beroep doen op ChatGPT. Ze maken eerst verhaalontwerp, bijvoorbeeld met het Story Design Canvas, en plakken dat vervolgens in ChatGPT en vragen dat naar verschillende formats om te zetten. โ€œMaak hier 10 berichten van voor X, met telkens 2 emojiโ€™s.โ€ โ€œMaak daar een blogpost van 400 woorden van.โ€ Kan veel tijd uitsparen.

Trend #3. Storytelling in de hele customer journey

Een derde trend die zich in 2024 ongetwijfeld zal doorzetten: storytelling verovert de hele customer journey. Organisaties doen steeds meer aan storytelling en die verhalen zie je dan overal in hun customer journey opduiken. Alleen gebeurt dat nog steeds versnipperd. De totaalvisie ontbreekt.

Dit jaar viel me op hoe sommige organisaties nu wel het volledige plaatje bekijken. Ze vertrekken van de customer journey en maken verhalen voor elke fase van die klantreis. De Izimi-campagne was daar een mooi voorbeeld van. Dit kan het begin van een trend zijn.

affiche storytelling Izimi

Door het volledige plaatje te bekijken maak je er echte klantreizen van, waarbij het ene verhaal mooi op het andere aansluit. Je besteedt dan ook veel meer aandacht aan die cruciale tweede fase van de customer journey, de consideration- of overwegingsfase. Die wordt in veel organisaties heel stiefmoederlijk behandeld, terwijl experts als Michael Humblet er al jaren op hameren dat je alleen maar iets verkoopt als je in die fase vertrouwen opbouwt. Dat vertrouwen kun je winnen met expert- en making of-verhalen.

Wil je op deze trends inspelen en zelf aan de slag gaan met storytelling? We helpen je graag, onder meer viaย opleidingen storytelling en 1 op 1-coaching.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *