Je winkelwagen is momenteel leeg!
Hoe versterk je je storytelling met ChatGPT? Door het aan het Story Design Canvas te koppelen. Met deze 5 slimme tips maak je nog betere verhalen in nog minder tijd.
Storytelling bestaat uit drie essentiรซle stappen: story design, story production en story distribution. Je ontwerpt eerst je verhaal, werkt het vervolgens uit en verspreidt het tot slot. ChatGPT kan je in elke fase ondersteunen.
De AI-tool maakt je storytelling zowel effectiever als efficiรซnter. Je kiest het juiste verhaal voor de doelgroep die je voor ogen hebt. Je bouwt het verhaal op de juiste manier op, met een sterke spanningsboog, zodat je de aandacht vasthoudt. En omdat ChatGPT jou denk- en schrijfwerk uit handen neemt, bespaart het je ook heel wat tijd natuurlijk.
1. Gebruik ChatGPT met het Story Design Canvas
Een goed verhaal begint met een sterke structuur. Daarom hebben we al in 2015 een Storycanvas ontwikkeld, een tool waarmee iedereen in minder dan 30 minuten een sterk verhaal ontwerpt, afgestemd op de doelgroep en strategie. Deze tool onderging ondertussen enkele aanpassingen en heet nu Story Design Canvas.
Het Story Design Canvas helpt je om je basisverhaal te ontwerpen (het verhaal van je bedrijf of organisatie), daaruit een doelgroep voor een campagne te selecteren (je campagneverhaal), en daar dan weer uit het verhaal te distilleren dat je gaat vertellen (contentverhaal), met de juiste hoofdpersoon, obstakels en acties.

Het canvas bestaat uit twaalf vakken die je invult door telkens de juiste vraag te stellen. Bijvoorbeeld: wie is de ideale hoofdpersoon voor deze doelgroep? Of: wat is het belangrijkste doel van mijn hoofdpersoon?
Die twaalf vragen kun je ook aan ChatGPT stellen, als prompts. Zo werkt het canvas nog preciezer รฉn sneller. Door het Story Design Canvas met ChatGPT te combineren, krijg je als het ware storytelling op steroรฏden.
2. Prime ChatGPT voor storytelling
Een van de krachtigste manieren om ChatGPT effectief in te zetten is priming. Dit betekent dat je de AI vooraf context en richtlijnen geeft, zodat de output beter aansluit bij je doel.
Standaard geeft ChatGPT algemene antwoorden, maar je kunt het sturen door duidelijke instructies te geven. Laat eerst weten dat je bezig bent met het invullen van een Story Design Canvas. Voeg ook de link naar de webpagina over het canvas toe. Zo weet ChatGPT meteen uit welke twaalf stappen je storytellingproces precies bestaat.
Laat in deze priming ook weten dat elk verhaal (zowel organisatie-, campagne- als contentverhaal) uit vier ingrediรซnten bestaat: hoofdpersoon (of doelgroep), obstakel, actie en doel. Zo krijg je goed geformatteerde antwoorden, net zoals met het Story Design Canvas.

3. Kies je campagnestrategie met ChatGPT
Het verhaal van je organisatie of bedrijf, onderaan op het Story Design Canvas, schrijf je in principe zelf (maar als je missie en visie nog niet goed zitten, kan ook daar ChatGPT mee helpen). Dat basisverhaal bevat je belangrijkste doelgroepen (maximaal drie), hun belangrijkste obstakels, en de belangrijkste acties die ze met jouw hulp ondernemen om hun doel, het verwijderen van de obstakels, te bereiken.
Zet dat basisverhaal in een prompt en voeg daaraan toe op welk segment van je doelgroepen je campagne zich richt. Vraag ChatGPT vervolgens: โFormuleer het belangrijkste obstakel (vak 2) en het doel (vak 4, het omgekeerde van het obstakel) van die doelgroep, en de actie (vak 3) die hij moet ondernemen (met onze hulp) om dat obstakel uit de weg te ruimen en dus dat doel te bereiken.โ

4. Distilleer je contentverhaal uit je strategie
Doe hetzelfde voor je contentverhaal. Stel een hoofdpersoon voor, situeer die kort (bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats en situatie) en vraag ChatGPT welke obstakels die dan tegenkomt en welke acties die onderneemt om die uit de weg te ruimen (en zo zijn doel te bereiken). Benadruk dat die obstakels en acties verband moeten houden met die in het campagneverhaal.
Als je niet precies weet over wie je verhaal moet gaan, kun je ook daarvoor ChatGPT aan het werk zetten. In je prompt vraag je dan een hoofdpersoon voor te stellen die in de campagneverhaal past. Zo krijg je een goed profiel en kun je in je organisatie of bedrijf kijken of je bijvoorbeeld klanten hebt die daaraan beantwoorden.
5. Gebruik ChatGPT als woord- en beeldassistent
Het ontwerp dat je met het Story Design Canvas (en ChatGPT) hebt gemaakt, ga je nu omzetten in woorden en/of beelden, voor een tekst, video of podcast (story production). Ook daarvoor kun je ChatGPT inzetten.
Zelfs een simpele prompt levert al sterke resultaten op. Bijvoorbeeld: โWerk dit verhaalontwerp uit tot een tekst van 300 woorden.โ Je hebt nu een basistekst. Die kun je nu naar hand zetten, door er zelf meteen aan te sleutelen, maar je kunt ChatGPT ook eerst vragen om de stijl van de tekst nog wat te veranderen.
Wil je een video? Dan kun je ChatGPT ook een scenario (en zelfs een storyboard) vragen. Bijvoorbeeld: โMaak hiervan een scenario voor een video van 1 minuut. De hoofdpersoon getuigt. Wissel shots van de pratende hoofdpersoon telkens af met 2 tot 3 shots van de hoofdpersoon in actie (met voice-over van de hoofdpersoon).โ Je videograaf zal je dankbaar zijn.ย ย ย
Ook in de laatste stap van het storytelling-proces, story distribution, bedient ChatGPT je op je wenken. Je kunt vragen om voor elk kanaal dat je voor je campagne wil inzetten, een aangepaste versie te maken. Bijvoorbeeld:
โHerschrijf deze tekst in een LinkedIn-post van 200 woorden.โ
Zin om je storytelling te versterken met ChatGPT? In de opleiding Storytelling met ChatGPT leer je alle priming en prompting in 1 dag.
Geef een reactie