Dé storytellingtrend voor 2025 wordt radicale transparantie. De onzekerheid in de wereld neemt toe. En AI rukt verder op. Bedrijven en organisaties zullen daardoor meer dan ooit hun menselijke kant moeten laten zien. Storytelling speelt daarin een cruciale rol.

De wereld om ons heen verandert in een razend tempo. Oorlogen, toenemende ongelijkheid, klimaatverandering: het doet bij veel mensen de onzekerheid toenemen. De toekomst lijkt steeds moeilijker te voorspellen.

AI maakt alles nog complexer. Het vermogen van AI om menselijke taken te automatiseren en als een mens te communiceren, roept zowel fascinatie als wantrouwen op.

Radicale transparantie: storytellingtrend 2025

De opkomst van AI

Het publiek vraagt zich steeds vaker af: praat ik nu met een mens of een machine? Of: is dit nu door een mens of een machine bedacht en gemaakt? En bij werknemers: gaat AI nu mijn baan inpikken?

Volgens de TrendWatch 2024-studie van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en Ageas behoren economische onzekerheid en de opkomst van AI tot de belangrijkste zorgen voor zowel bedrijfsleiders als werkende Belgen.

Radicale transparantie

Door die snel toenemende onzekerheid wordt radicale transparantie dé storytellingtrend van 2025. Bedrijven en organisaties zullen meer dan ooit transparant moeten zijn over wie ze zijn en hoe ze werken.

In een wereld waarin vertrouwen en geloofwaardigheid fragiel zijn, zullen bedrijven en organisaties meer dan ooit moeten bewijzen dat ze uit mensen bestaan. Het publiek wil weten wie achter een merk of organisatie schuilt, wat hun waarden en doelen zijn, hoe ze te werk gaan.

Transparantie over AI

Dat ze ChatGPT- en andere AI-tools gebruiken in hun productie en communicatie vinden mensen niet noodzakelijk een probleem. Maar ze willen het wel weten. Wie er geheimzinnig over doet, zal al snel argwaan wekken.

And we practice what we preach: voor dit artikel hebben we eerst zelf een korte inhoud gemaakt (met behulp van het Story Design Canvas), aan ChatGPT gevraagd van die korte inhoud een eerste versie van dit artikel te maken, en vervolgens die versie helemaal naar onze hand gezet.

Ongeveer 80 procent van de woorden komt van ons, de inhoud van de helft van de definitieve alinea’s suggereerde ChatGPT. En ook het beeld van het glazen huis komt van ChatGPT natuurlijk.

Achter de schermen

Storytelling speelt een cruciale rol in radicale transparantie. In de verschillende soorten verhalen – klantverhalen, testimonials, case studies, making of-verhalen, succesverhalen, faalverhalen, ontstaansverhalen, toekomstverhalen… – zal het meer dan ooit moeten gaan over hoe bedrijven en organisaties de zaken aanpakken, wat hen drijft, waar ze naartoe willen.

Geen communicatievorm biedt een betere blik achter de schermen dan storytelling. Wie transparant is over zijn interne keuken en doelstellingen, zal het vertrouwen en de loyaliteit van zijn klanten en doelgroepen behouden – en soms zelfs vergroten.

Radicaal transparant in making of-verhalen

Een tweede storytellingtrend voor 2025, een rechstreeks gevolg van de eerste, is dat het belang van making of-verhalen fors zal toenemen. In making of-verhalen zijn medewerkers van een bedrijf of organisatie de hoofdpersoon.

We zien in deze verhalen hoe medewerkers een product of dienst bedenken en ontwikkelen, en welke keuzes ze onderweg maken en waarom. Zijn ze echt betrokken bij hun doelgroepen? Vertrekt het bedrijf echt van het probleem van zijn klanten of wil het alleen maar zoveel mogelijk winst maken?

Making of-verhalen maken de interne processen en de achterliggende motivatie radicaal transparant.

Radicaal transparant over obstakels

Een derde storytellingtrend, eveneens een gevolg van de eerste trend, is de toenemende openheid in verhalen over verwachte problemen. Radicale transparantie draait niet alleen om successen, maar ook om de obstakels op weg naar die successen.

Zeker voor missiegedreven organisaties die toekomstverhalen schetsen – we denken dan op de eerste plaats aan sociale en politieke organisaties – wordt het van cruciaal belang om eerlijk te zijn over de uitdagingen die zich bij het realiseren van het geschetste doel zullen aandienen.

Mensen – kiezers, leden, medewerkers, vrijwilligers, sympathisanten… – begrijpen dat er geen rozen zijn zonder doornen. Ze zijn bereid tot offers, zoals tijd of geld, wanneer ze een helder beeld hebben van het uiteindelijke doel en vooral de inspanningen die nodig zijn om dat te bereiken.

Wie niet radicaal transparant is over die obstakels, zal in deze onzekere tijden meer dan ooit op wantrouwen botsen.


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *